krasch

Ser en dokumentär om flygkrascher och att systemen för att plan inte ska köra in i varandra inte alltid är pålitliga. Pga en stressad flygledare ensam på jobb fick förfrågningar av fyra plan samtidigt sa han tvärtemot vad varningsystemet hade sag till piloten och istället för att undvika kollisionen körde de rakt in i varandra, ena planet var fullt med barn på väg till Barcelona. Flygledaren blev några dagar senare mördad av pappan till ett av barnen. (han avtjänade han bara 3år fängelse)  Efter den händelsen bestämdes i alla fall att piloterna alltid ska lita på flygplanets varningsystem i första hand oavsett vad flygledaren säger.



Flygkollisionen över Überlingen inträffade den 1 juli 2002 då två flygplan kolliderade, ett fraktflygplan från det amerikanska transportföretaget DHL och ett passagerarflygplan från det ryska flygbolaget Bashkirian Airlines, över den tyska staden Überlingen, vid Bodensjön. Kollisionen inträffade när båda planen, efter order från olika system, börjar ändra flyghöjd just för att undvika en kollision.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Flygkollisionen_%C3%B6ver_%C3%9Cberlingen

Kommentarer
Postat av: jenny

Så är det. Inte undra på att pappa gick in i väggen när han fick jobba ensam som flygledare flera år. Och det var ändå bara på Mariehamns flygplats.

2012-03-19 @ 23:03:06
Postat av: Flygledare

Jag såg också dokumentären och kan konstatera att den beskrev olyckan väldigt förenklat.

Att som radarflygledare ha kontroll över fyra flygplan samtidigt är väldigt ovanligt och sker troligen endast nattetid. Dagtid har man hand om BETYDLIGT FLER flyg samtidigt. Det var inte antalet som gjorde honom stressad, utan att han pga underhållsarbete tvingades jobba på två radarskärmar samtidigt och att han ej kände till att de bland annat hade kopplat ur hans telefon.



Läs mer på den engelska wikipedia-versionen

2012-03-21 @ 00:44:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0