Min brudkista

Låt mig pressentera min brudkista som för tillfället agerar som soffbord. Tycker det passar rätt bra så kanske man få förbli så ett bra tag? Passar väldigt fint till vasen jag köpte av din Kusin Linn, är det en vas som kommer ifrån släkten någonstans eller är den privatköpt?

En brudkista var ursprungligen en kista i vilken en kvinna förvarade en del av hemgiften, det vill säga föremål de tog med sig från föräldrahemmet när de flyttade ihop med sin make. Det var framför allt linne, som sängkläder, borddukar, servietter och handdukar, som kvinnan själv vävde tyget till och broderade monogram på.

I dag används ibland begreppet när föräldrar ser till att sina barn samlar på en servis, finbestick och liknande att ha när de flytt""






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0