Kål, hästar, lchf, utifall att pasta

Phhh. Idag har jag varit till läkare, tagit hand om mina syskon, städat upp pappas hus en aning. Hitta ett medel som äntligen tog bort belägningen i duschen. Städtanten i mig blev glad då. C har pysslat på själv ute på gården och luktar piss, någon jätte skum pisslukt, typ från älg eller något. Vem vet vem hon mött i skogen idag. I eftermiddag var jag på ridtur med C och C och sen åkte jag hem och lagade korvgryta med oliver och chilli bland annat och så vitklål och gröna linser till det. Jag har börjat försöka LCHF:a mig lite. Få se hur det går.. Vet ni att kålväxter är jätte nyttigt.

Alla kålväxter innehåller massor av vitaminer och mineraler: främst mycket C-vitamin, beta-karoten (A-vitamin), kalcium, och järn mf. De är goda antioxidanter.
Precis som de flesta grönsaker så är de väldigt energisnåla. Innehåller bara ca 1 - 3 % protein, 0 - 1 % fett, 2 - 6 % kolhydrater, 1 - 3 % fibrer, resten vatten.

Kålväxter är även bra för immunförsvaret, är bakteriedödande, innehåller även pektin som är blodsockersänkande, den sänker även det onda LDL- kolesterolet, renar kroppen från toxiner mm.
Kål anses även renande för levern. se leverrening.

Ät kål:



Dagens..









Ifall jag skulle ha ångrat mig med kålen och linserna så kokade jag pasta för säkherhets skull men jag behövde inte använda nödpastan :)


Boken jag vill ha! Har alltid varit smal automatiskt men för mycket sangria straffar sig hårt. Såg att den fanns på Mariehamns bokhandel för bara 25€, verkade va mycket text och bilder på henne själv i boken, den verkade va spännande! annars somnar jag till receptböcker och dietböcker speciellt..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0