Tapas

Igår kväll gjorde vi lite (mycket) tapas här hemma hos oss. Vi var 10-13 personer som alla lagade varsin rätt. Jag och Daniel stod för köttbullarna, mormor hade gråtit om hon sett hur dom såg ut men dom var goda i alla fall. På lektionen insåg jag att vi är på sista kapitlet i båda böckerna, jag har alltså just studerat ut två hela böcker! och är ingen nybörjar spanska längre. Går snart in på nivå två. På tal om mormor så har jag umgåts med morfar hela natten. Det var en sjukt verklig dröm, vi var hemma i Ödanböle och åt stekt potatis och läste ut Allers tidningar (kronblom) och pratade om allt möjligt, jag var medveten om att jag drömmde så ville få ut så mycket som möjligt av det hela. Vi gick ut på gården och plockade plommon och krusbär som vi brukade göra och han sa åt mig att "visst är det bra att drömmar finns så jag kan hälsa på dig ibland och vi kan ha det precis som förr" "men herregud vad nervös jag hade varit om jag levt, att du är där borta i Spanien!" och jag frågade "kan du inte börja komma oftare, jag saknar dig så mycket.." "jo vi får se hur jag har med tiden" fick jag till svar, hmm vad är han så upptagen med undrar jag då.. sen måsta jag ju passa på att fråga det man alltid gör då man får besök av någon från de döda.. "kan du inte berätta var du finns nu och vad du gör, hur ser det ur, existerar ens något?? och det får man ju aldrig svar på, han började försöka prata sig ur frågan och jag blev irriterad och frågade igen! och då sa han det kan jag inte berätta.. Det är precis som när man alltid vaknar i en dröm om man drömmer att man dör. Är inte meningen vi ska få svar på det, någonstans. I alla fall hade vi ju en trevlig natt morfar och jag. Sen undrar jag varför aldrig mormor hälsar på mig? morfar gör det ca en gång i halvåret men mormor kommer aldrig. Kom ihåg du är min Jenna, bäst i hela världen sa han sen och därför är jag vaken nu såhär tidigt nu. Vill söva ner mig och drömma hela tiden.














Min fina beskrivning av Åland jag gjorde igår. Vi lärde oss beskriva platser just igår.

Åland tiene una isla muy pequeña y se encuentra entre una gran cantidad de agua. En verano son los turistas que nos visitan. Se trata de un lugar seguro para quedarse, pero no hay mucho universitario. Necesario contar con varias cosas que hacer para los jóvenes. Acabamos de recibir un cine. Buen lugar para crecer en, por muy ferry, tenemos problemas con las drogas. La política es buena.Vi es muy natural, tenemos el alce y el zorro. dos horas para Suecia y ocho horas para Finlandia

Vad jag klarar av utan google translate ;)



Kommentarer
Postat av: Linn

Det är så kul med all spanska i bloggen! Man får en chans att fräscha upp sina kunskaper lite...



Av texten om Åland förstår jag typ:

Åland är en liten ö som ligger i vattnet. Vi har mycket turister typ.

Sen: "Se trata de un lugar seguro para quedarse, pero no hay mucho universitario"

Typ: det är lugnt och inte mycket... universitet?, skolliv?



"Necesario contar con varias cosas que hacer para los jóvenes"

vet inte...



"Acabamos de recibir un cine."

Vi har fått en bio...?



Sen: Det är en bra plats med mycket färjor. Vi har problem med droger. Politiken är bra. Något med mycket natur och det tar två timmar till Sverige och åtta till Finland.



Haha, du kommer säkert att skratta åt denna översättning!

2011-10-19 @ 13:27:59
Postat av: Jenna

Nej det stämmer ju bra!

Åland är en ö med många små öar som ligger bland mycket vatten. Det är en lugn och säker plats men har inte så mycket universtitet.



"Necesario contar con varias cosas que hacer para los jóvenes" = det är nödvändigt att hitta mer aktiviteter till ungdommar



"Acabamos de recibir un cine = vi har just fått en bio



sen skulle jag försöka förklara att pga mycket färjtrafik har vi problem med mycket droger kommer in. Vi har mycket natur och det sista är också rätt!

2011-10-19 @ 13:50:48
URL: http://honeysduffy.blogg.se/
Postat av: Jenna

och att politiken är bra

2011-10-19 @ 13:54:22
URL: http://honeysduffy.blogg.se/
Postat av: D

Duktigt skrivet Jenna!!



Jag åker till Åland imorrn och kommer tillbaka nästa söndag så du vet! Tar med battery åt dig :)

2011-10-19 @ 19:03:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0